کد خبر: ۳۱۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۳ دی ۱۴۰۱ - 2023January 03
افزایش آلاینده دی اکسید گوگرد در کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان و اراک تایید می‌کند که از سوخت‌هایی‌ در این شهرها استفاده می‌شود که میزان گوگرد آنها بیش از حد استاندارد است.
شفاآنلاین>سلامت> افزایش آلاینده دی اکسید گوگرد در کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان و اراک تایید می‌کند که از سوخت‌هایی‌ در این شهرها استفاده می‌شود که میزان گوگرد آنها بیش از حد استاندارد است. هرچند به دلیل نبود شفافیت تعیین محل دقیق استفاده از چنین سوخت‌هایی در برخی از این شهرها آسان نیست. اما استفاده از‌‌ مازوت‌ یا ‌گازوئیل غیر استاندارد مساله‌ای نیست که به قول معروف بتوان آن را زیر فرش پنهان کرد.
 
به گزارش شفاآنلاین:آلودگی‌هوا در کلانشهرهای کشور مانند تهران شرایط خطرناکی را برای شهروندان ایجاد کرده است. دیروز شاخص برخی ایستگاه‌های کنترل کیفیت هوای تهران ‌ شرایط بسیار ناسالم را نشان می‌داد و با توجه به گزارش‌های هواشناسی این شرایط تا اواخر هفته نیز ادامه خواهد یافت.

 بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  روز گذشته سه ایستگاه ‌در منطقه 11، منطقه 17 و منطقه 19 با شاخص 211، 211 و 203 شرایط  بنفش و بسیار ناسالم  را ثبت کردند.

با توجه به این شرایط کارگروه اضطرار آلودگی هوا اعلام کرد: فعالیت  همه مقاطع تحصیلی در استان‌ تهران بجز شهرستان‌های پردیس، دماوند و فیروزکوه تا چهارشنبه پیش‌رو غیر حضوری است.

ثبت شرایط بسیار ناسالم هوا تایید می‌کند که مسئولان هیچ کنترلی روی شرایط ایجاد شده ندارند و مدیریت آلودگی هوا را به دست باد و باران سپرده‌اند. نگران کننده‌تر اینکه براساس گزارش‌های سازمان هواشناسی در کلانشهری مانند تهران تا روز پنجشنبه امیدی به بارش باران یا وزش باد نیست.

به این ترتیب شهروندان در تهران باید تا اواخر هفته آلودگی‌هوا را تحمل کنند. در این بین آنچه سبب نگرانی کارشناسان شده‌ است، افزایش آلاینده‌هایی مانند دی اکسید گوگرد است که به دلیل استفاده از سوخت‌های دارای گوگرد بالا ایجاد می‌شود، سوخت‌هایی مانند مازوت.
‌رد مازوت در هوای تهران

با توجه به افزایش آلاینده دی اکسید گوگرد در هوای تهران کم نیستند کارشناسانی که نسبت به مازوت سوزی در این کلانشهر هشدار می‌دهند. آنها بر این باور هستند که با افزایش آلاینده SO2 نمی‌توان مازوت سوزی را انکار کرد.

سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای ‌ شهر تهران نیز دیروز به ماجرای استفاده از سوخت مازوت در تهران واکنش نشان داد و گفت:‌‌ برخی دستگاه ها در ارائه گزارش و اعلام نظر درباره استفاده یا ‌استفاده نکردن از مازوت در شهر تهران مصلحت اندیشی می‌کنند‌.

محمد درویش، فعال محیط زیست نیز چنین نظری دارد. او در این باره توضیح می‌دهد: با توجه به افزایش معنادار دی اکسید گوگرد و ثبت این مهم از سوی ایستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوا نمی‌توان منکر مازوت سوزی شد.

‌ محمد صادق حسنوند، عضو هیات علمی دانشکده بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز  نسبت به افزایش آلاینده SO2 هشدار می‌دهد و می‌گوید: ‌ برای چند سال آلاینده دی اکسید گوگرد زیر 20 واحد بود. اما در آذر ماه امسال در ساعاتی غلظت این آلاینده‌ بین 180 تا 220 واحد ثبت شده است.

البته عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت نیز اواخر آذرماه افزایش آلاینده دی‌ اکسید گوگرد در هوای تهران را تایید کرد و گفت: ‌از 22 تا 25 آذر میزان غلطت دی اکسید گوگرد در هوای تهران سه تا پنج برابر‌ افزایش یافت.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید می‌کند: این داده‌ها را نمی‌توان انکار کرد. به همین دلیل افرادی که با توجه به این اطلاعات استفاده از سوخت دارای گوگرد بالا را رد می‌کنند، دانش لازم را در این زمینه ندارند‌.

آن طور که او توضیح می‌دهد وجود دی اکسید گوگرد در هوای تهران از این حکایت دارد که در این کلانشهر از سوختی که دارای گوگرد بالاست استفاده می‌شود. با توجه به اینکه اطلاعات لازم به طور شفاف در اختیار کارشناسان قرار نمی‌گیرد، نمی‌توان نوع و محل دقیق استفاده از چنین سوخت‌هایی‌ را مشخص کرد. اما می‌توان گفت افزایش ‌این آلاینده از‌ مازوت سوزی یا‌ استفاده از‌ گازوئیل‌ غیر استاندارد ناشی می‌شود.

پیامدهای تنفس دی اکسید گوگرد

‌‌کارشناسان معتقدند دی اکسید گوگرد اثرات منفی زیادی بر دستگاه تنفسی شهروندان می‌گذارد. به همین دلیل براساس قانون نباید از سوخت‌هایی که گوگرد آنها بالاست استفاده کرد.

 رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران دراین باره توضیح می‌دهد: براساس قانون ‌ باید از سوخت‌هایی در کشور استفاده شود که‌ میزان گوگرد آنها کمتر از 50ppm باشد‌. این درحالی است که میزان گوگرد در سوخت‌هایی مانند مازوت و بخشی از گازوئیل‌ها به‌ 50000ppm نیز می‌رسد.

او درباره پیامدهای استفاده از چنین سوخت‌هایی عنوان می‌کند: آلاینده SO2 ‌ به تنهایی سبب آسیب دیدن دستگاه تنفسی شهروندان می‌شود و ‌ بیماری‌های تنفسی را تشدید می‌کند.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت نیز معتقد است ‌دی اکسید گوگرد سیستم فوقانی تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب سرفه و دیگر مشکلات تنفسی می‌شود. ‌

افزون بر این انتشار دی اکسید گوگرد سبب تولید ذرات معلق نیز می‌شود و به این شکل به افزایش ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون نیز دامن می‌زند.

آن طور که عضو هیات علمی دانشکده بهداشت توضیح می‌دهد‌ بخشی از ذرات معلق در هوای تهران از واکنش‌  گازهایی مانند دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن ایجاد می‌شود.‌

به این ترتیب می‌توان گفت برخی مسئولان نه فقط برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور اقدامی انجام نمی‌دهند، بلکه با مخفی کردن مسائلی مانند استفاده از سوخت‌هایی که گوگرد بالایی دارند به افزایش آلودگی هوا و آسیب دیدن شهروندان دامن می‌زنند.جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: